Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministr dopravy nerespektuje parlament, vysokorychlostních vlaků se s ním nedočkáme

18. 05. 2017 22:14:42
Do dnešního dne vláda ČR ani žádná vládní strana neudělala nic pro prosazení zahájení výstavby vysokorychlostních tratí.

Přitom absence těchto tratí způsobí absolutní nekonkurenceschopnost ČR v mezinárodní železniční dopravě a také zapříčiní nemožnost rozvoje tuzemské příměstské a nákladní železniční dopravy z důvodu totálního vyčerpání současné kapacity našich kolejí. Odůvodnění ministra Ťoka, že se příprava výstavby VRT za dobu jeho působení nedala zvládnout je stejně alibistická, jako když tvrdí, že se nedala zvládnout příprava výběrového řízení na provozovatele mýta na našich dálnicích a musel to ponechat firmě Kapsch.

Pod tlakem blížících se voleb předseda vlády Sobotka konečně v lednu 2017 uvedl, že se osobně zasadí, aby výstavba VRT byla zahájena „již“ v roce 2035. To je výsměch, neboť v té době jednak současný premiér Sobotka již nebude u vlády a jednak v té době bude základní evropská páteřní síť VRT již dobudována. Proto v březnu tohoto roku poslanci napříč politickými stranami přijali usnesení, ve kterém zavazují ministerstvo dopravy k urychlení výstavby VRT s rychlostí 300 km/hod. Přesto ministr Ťok trvá na tom, že není nutno stavět nové VRT, nýbrž jen modernizovat současné tratě a rychlost 200 km/hod je dostatečná. „Nejsme v Německu nebo ve Francii,“ uvedl doslova. Tento přístup je absolutně nepochopitelný, jelikož jedním z hlavních důvodů výstavby VRT je vedle rychlosti osobní přepravy i zprůchodnění stávající kolejové sítě pro jiné druhy železniční dopravy. V případě nákladní dopravy by tím bylo dosaženo dvojího efektu, kromě ekologizace dopravy, také snížení zátěže dálniční sítě způsobované kamióny.

Je více než s podivem, že ze strany Ministerstva dopravy je do vlády předkládána varianta, která neodpovídá ani usnesení poslanců, ani celoevropské koncepci. Po dobudování v letošním roce části VRT u Norimberku, bude doprava z Varšavy do Vídně o 4 hod rychlejší přes Německo než přímým tranzitem přes naše území.

Nyní můžeme jen spekulovat, co může být motivací pro takovéto kroky ministra dopravy Ťoka z ANO. Není to třeba ten důvod, že pro nové tratě musí být nasazeny i nové vlakové soupravy, ale bohužel plzeňská Škoda Transportation neumí vyrobit soupravy s vyšší rychlostí než 250 km/hod? Nebo ministr podlehl tlakům sdružení ČESMAD, které brání rozvoji nákladní železniční dopravy a prosazuje kamionovou dopravu? Koho zájmy Ministerstvo dopravy hájí? Podnikatelských a lobbistických skupin nebo zájmy občanů representované poslaneckou sněmovnou?

Jako jediné možné řešení pro stavbu VRT s rychlostí 300 km/hod a urychlení výstavby je vydání nového speciálního zákona o výstavbě strategické infrastruktury státu. Výstavba VRT musí být zahájena do roku 2022, aby se vybudování prvních páteřních spojení realizovalo do roku 2035. Odhadované náklady na stavbu úseku Děčín – Praha – Brno jsou 120 miliard korun. Vzhledem k tomu, že Ministerstvo dopravy se potýká s katastrofálním nečerpáním dotačních prostředků EU, by tak výstavba mohla přinést i efekt, jak nebýt opět evropskými outsidery nejen v absenci vysokorychlostních tratí, ale i v nečerpání dotačních zdrojů.

Autor: Antonín Fryč | čtvrtek 18.5.2017 22:14 | karma článku: 10.71 | přečteno: 242x

Další články blogera

Antonín Fryč

Pohádka se špatným koncem, jak čeští politici (ne)budovali D47

Přesně před patnácti lety schválila Zemanova vláda výstavbu dálnice D47 do Ostravy. Pod krásnými hesly ČSSD, vedené tehdy Milošem Zemanem, že je nutno za každou cenu pomoci Ostravě a připojit ji dálnicí k zemi.

12.6.2017 v 15:06 | Karma článku: 15.70 | Přečteno: 599 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Marek Šnobr

Sever a Jih

Docela nechápavě a s nepokojem sleduji to, co se nyní děje v USA, konkrétně ve státech bývalé jižanské Konfederace. Nejsem profesionální historik, jsem laik, který se zajímá nejen o americké dějiny.

16.8.2017 v 23:10 | Karma článku: 13.34 | Přečteno: 191 | Diskuse

Beata Krusic

Ultralevicová štěkna

Tak jsem si zas dnes přečetla, kdo že to vlastně jako jsem. Díky výroku jednoho prííííma pána- ( viz nadpis blogu) jsem se dnes znovu zamyslela, jak to s tou levicí v sobě opravdu mám.

16.8.2017 v 21:35 | Karma článku: 9.81 | Přečteno: 610 | Diskuse

Zdenek Horner

Ospravedlňují zločiny jedněch zločiny jiných?

Kritika levicového teroru je zcela oprávněná. Je dobrým indikátorem svobody, že se dnes mohou publikovat konkrétní kauzy a tajné provokativní akce komunistické totality.

16.8.2017 v 18:17 | Karma článku: 10.02 | Přečteno: 491 | Diskuse

Kristýna Světlíková

Pojďme, pojďme jako jeden tým, jedna země

Zdravím. Jsem tu, na blogu zpět po pár letech u psaní po několika měsíční odmlce. Tento (ne)článek bude opět, jak jinak, než o politice...

16.8.2017 v 16:48 | Karma článku: 9.98 | Přečteno: 311 | Diskuse

Jan Dvořák

Žádost o vydání zločinců z Agrofertu – předčasně věc veřejná

Padni komu padni - někdo si však zaslouží, aby na něj toho spadlo víc, zdá se.Rameno spravedlnosti sice zapochybovalo apoliticky o bezúhonnosti pravděpodobného vítěze voleb,žádost o vydání však provází mediální politická futráž

16.8.2017 v 16:24 | Karma článku: 22.81 | Přečteno: 599 | Diskuse
Počet článků 2 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 420

Podnikatel a jeden ze zakladatelů Realistů. Jako podnikatel jsem se vždy díval nejen na podnikatelskou, ale i na politickou scénu realisticky. Nikdy jsem si nic nenalhával a vidím reálný svět, své reálné možnosti cílů a změn, kterých jsem schopen dosáhnout.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.